امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مفهوم پنجم سوال 3:اگر به سه نفر به طور مساوی اختیار جهت انجام یک کار واگذار شود.....
#1
مفهوم پنجم سوال 3: اگر به سه نفر به طور مساوی اختیار جهت انجام یک کار واگذار شود ، و آن کار انجام نشود ، چه کسی باید جوابگو باشد؟


وقتی که محدوده تصمیم گیری را برای هر مسئولیت خدماتی تعریف کنیم ، محدوده پاسخ گویی را نیز مشخص کرده ایم .
همان طور که بیشتر در مفهوم چهارم دیدیم و در مفهوم هشتم نیز با آن روبرو خواهیم شد ، پاسخ گوئی ویژگی اصلی خدمت در NA است . وقتی به خدمت گزاران مورد اعتماد خود مسئولیت انجام وظیفه خدماتی خاصی را می دهیم ، آنها را برای اختیاری که به آنها واگذاری کرده ایم نیز پاسخگو می دانیم .
از آنها انتظار داریم که در دسترس باشند ، پیوسته پیشرفت خود را گزارش کنند و با ما در مورد مسئولیت های خود مشورت نمایند.

پاسخ گوئی بدان معنا نیست که به کسی اختیاری بدهیم و زود  آن را پس بگیریم . بلکه بدین معنی است که می خواهیم از تصمیم گیری های خدمت گزاران مورد اعتمادمان برای انجام وظیفه ای که بدان ها محول کرده ایم با خبر باشیم . ما می خواهیم امکان تاثیر گذاری بر تصمیمات را داشته باشیم ، به خصوص اگر مستقیما بر ما اثری داشته باشد و اطلاعات ما در مورد هر مسئولیتی که به ساختار خدماتی محول شده است ، کمک می کند تا اگر مشکلی پیش آمد ، بتوانیم در اصلاح آن کمک کنیم و نقش داشته باشیم .

مفهوم پنجم از ما می خواهد به دقت خدمتی را که می خواهیم انجام شود ، مورد نظر قرار دهیم ، کسی را که باید این کار را انجام دهد مشخص کنیم ، اختیار لازم جهت انجام کار را واگذار نمائیم و مراقب پاسخ گوئی برای انجام وظایف باشیم .

به کارگیری آگاهانه مفهوم پنجم به سعی و کوشش نیاز دارد . اما نتایج آن به زحمتش می ارزد.
پاسخ
#2
در اکثر خدمات معتادان گمنام ، بنا به تجربیات گذشته هر خدمتی ، به یک نفر که دارای شرایط خدماتی مورد نیاز آن خدمت است ، واگذار می شود و او را بعنوان نقطه پاسخگویی

خدمت واگذار شده به او می شناسیم . اگر خدمت خود را بدرستی انجام دهد ، از خدمات او تشکر می کنیم و اگر اشتباهی در خدمات محوله به او ، داشته باشد ، به او تذکر

می دهیم و از او پاسخگویی می خواهیم . اگر به سه نفر خدمتی واگذار شود ، به هر دلیلی آن خدمت به مشکلاتی بر خورد کند ، عملا نقطه ای برای پاسخگویی وجود نخواهد

داشت . چرا که نمی توانیم بگوییم که هر مسئولیتی در خدمت واحد به عهده چه کسی بوده و چه شخصی پاسخگوی مشکلات بوجود آمده خواهد بود و عملا بین خدمتگزاران

انتخاب شده نیز مشکلات زیادی بوجود خواهد آمد ، چرا که مشخص نیست که در یک خدمت کدام وظایف مربوط به کدام خدمت گزار می باشد و کدامشان نقطه پاسخگویی خدمت

محوله خواهند بود .
پاسخ
#3
مثال اگر کمیته ادرس جلسات یا خزانه یا اطلاع رسانی معلوم باشد اختیارات با کیست هر کاری به وضوح و وظایف مشخص میشود و نقطه پاسخگویی گروهها مشخص میشود و منابع و وقت و انرزی به هدر نمیرود و از تصمیم گیری های خدمتگزاران مورد اعتماد بهتر اگاه میشویم ...
پاسخ
#4
چون این مشکل به دلیل تفکیک نکردن شرح وظایف و نسپردن کار مشخص به هر نفر ، به وجود آمده است دیگر پرسشی در مورد اینکه چه کسی مسئول انجام آن است وجود نخواهد داشت
پس گروه باید پاسخگو باشد . برای حفظ منابع مالی و انسانی گروه ، باید محدوده وظایف هر پست خدمتی از قبل معلوم باشد تا از اتلاف وقت ، انرژی و منابع مالی جلوگیری شود .
پاسخ
#5
وقتی کاری را به چندنفرسپرده شودکسی نقطه پاسخگوی ما نیست
وتمام منابع انسانی ومالی وایده به هدرمیرود ولی اگر شخصی را
مشخص کنیم می توانیم ازان پاسخ خواست
پاسخ
#6
مطمئناً تداخل بوجود می آید و هیچ کس نقطه مقابل پاسخگویی نیست و دقیقاً نمی دانیم برای رفع آن به چه کسی مراجعه کنیم . برای حفظ منافع مالی و انسانی گروه ، باید

محدوده وظایف هر پست خدمتی از قبل مشخص باشد تا از اتلاف وقت و انرژی و منابع مالی ( که به راحتی فراهم نشده ) جلوگیری شود .
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان